سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشت های بازمانده

امام حسین (ع) و مسیر فکری عاشورا، توامان با تصویر زیبایی که در ادبیات و فرهنگ ما دارد، جلوه های زیبایی را با زبان و رفتارشان به تاریخ سپرده است که برای ما همان «چراغ هدایت» و یا «کشتی نجات» بوده، هست و خواهد بود. ایشان در ابتدای عزیمتشان، در وصیت نامه خویش نوشتند که قصد شرارت و فساد انگیزی، طغیان و ستم ندارند، بلکه هدفشان اصلاح گری است و قصد احیا سنت «امر به معروف» و «نهی از منکر» را در جامعه اسلامی دارند. اکنون سوال تاریخ از ما این است، کجای کاری که اکنون ما در فرهنگ های رایج عاشورایی خود داریم با این اصول مندرج در وصیت نامه امام حسین(ع) مطابقت دارد؟

سالار شهیدان در یکی از سخنرانی های مشهورشان خطاب به مردم می فرماید:

"آیا نمی بینید که به معروف امر نمی کنند و از منکر باز نمی دارند؟"

پس، در چنین حالی، انسان مومن باید به دیدار پروردگارش رغبت کند. باید کسی از اثرگذاران مذهبی و مدعیان نفوذ بر فکر و رفتار جامعه حاضر شود و بگوید که آنچه به نام امام حسین (ع) در حال تبلی شدن است، «معروف» نیست و «منکر» است.

سخنانی از این طیف بسیار است اما سخن اصلی این است که اگر آنچه را انجام می دهیم ارتباطی با مسیر امام حسین (ع) دارد، باید مسوولیت آن را نیز بپذیریم و اگر نمی پذیریم، راه حل خروج از این وضعیت را در اختیار متولیان امر قرار دهیم.

با اطمینان خاطر میتوان گفت که در این کشور، دوستداران امام حسین (ع) بسیارند و اما عمل کنندگان به منش حسینی اندک.عاشورا و محرم فرصتی برای جدی ترین اندیشه ها و تأمل های ما است. زیرا قبل از هر چیزی باید به این مساله اندیشید که چه کاری را میتوان انجام داد تا مظلومان، عدالتخواهان عصر حاضر پیش از اینکه به سادگی بروند و بهانه ای شوند برای سو استفاده و ما در اشک های پشیمانی غرق شویم، بمانند تا برای ما امکانی باشند برای یک زندگی بهتر و عزتمندانه تر؟

امام حسین (ع) مظهری از نیکویی ها است و همه این را به خوبی می دانیم، بنابراین باید بکوشیم تا با ماندن و حفظ شدن میراث ایشان، مجال تبارز بدی ها کمتر شود. به یاد امام حسین(ع)، نمادهای نیکویی و احسان و صلح را در جامعه تقویت کنیم که عزت و شکوه و وقار ما ضمانت های بیشتری داشته باشند. بگذاریم این اندیشه ارزشمند و به جا مانده برای بشریت تمام روزهای سال در خانه های مردم و با نگاه های مردم زندگی کند.

 

عاشورا پدیده ای بود برای نجات بشر از ظلم و زشتی ها، اما اکنون به جایی رسیده ایم که عاشورا خود نیازمند نجات است.آری! اکنون باید کاری کرد تا عاشورا از تحریف نجات پیدا کند. اگر امروز برای احیا مسیر سرخ عاشورا نکوشیم آیندگان با پوششی محزون از محرم اما خالی از محتوا روبرو خواهند شد.

#کیوان_محمدی